RAPORTĂRI ÎN INTERES PUBLIC
în condițiile aplicării Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public
1. CADRUL GENERAL
Persoanele care efectuează raportări privind încălcări ale legii (persoane denumite generic avertizori în interes public) sunt acele persoane fizice care efectuează o raportare sau divulgă public informaţii referitoare la încălcări ale legii, obţinute în context profesional.
Pentru a beneficia de măsurile de protecție, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiții:
Gestionarea tuturor raportărilor se realizează cu păstrarea confidențialității asupra identității avertizorului în interes public și a informațiilor care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia, cu excepția situației în care avertizorul își exprimă consimțământul expres în vederea divulgării acestor informații.
2. CANALE INTERNE DE RAPORTARE
|
Adresa de e-mail dedicată: avertizări.integritate@romatsa.ro Acest canal reprezintă una din modalitățile cele mai securizate pentru primirea raportărilor privind încălcări ale legii și este gestionat doar de către salariații desemnați, în condițiile și în conformitate cu prevederile legale privind protecția avertizorilor în interes public |
|
Adresa de transmitere/depunere a documentelor: Bulevardul Ion Ionescu de la Brad nr. 10, cod poștal 013813, Sector 1, București. Destinatar: R.A. ROMATSA Condiție obligatorie: plicul va fi sigilat, marcat „CONFIDENTIAL”, cu mențiunea: „Raportare conform prevederilor Legii nr. 361/2022, privind protecția avertizorilor în interes public”. Datele de identificare a avertizorului NU vor fi trecute pe plic (acestea fiind menționate în cuprinsul documentului). |
3. CE TREBUIE SĂ CONȚINĂ RAPORTAREA
Raportarea trebuie să cuprindă, cel puțin, următoarele date:
Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii temeinice referitoare la încălcări ale legii.
4. COMUNICĂRI
În termen de cel mult 7 zile calendaristice de la înregistrarea raportării, salariatul desemnat va transmite confirmarea de primire.
În cazul în care sunt necesare clarificări suplimentare privind situația sesizată, salariatul desemnat transmite solicitarea prin intermediul aceluiași canal de comunicare (dacă în cuprinsul raportării nu a fost indicat un alt canal de comunicare).
Salariatul desemnat informează avertizorul cu privire la acțiunile subsecvente, în termen de cel mult 3 luni de la data confirmării de primire sau dacă nu a fost confirmată primirea raportării la expirarea termenului de 7 zile calendaristice de la înregistrarea raportării, precum și ulterior, ori de câte ori sunt înregistrate evoluții în desfășurarea acțiunilor subsecvente cu excepția situațiilor în care poate fi periclitată desfășurarea acestora.
5. CLASAREA RAPORTĂRII
În situația în care raportarea este transmisă anonim sau nu conține suficiente informații care să permită analizarea și soluționarea acesteia și nu s-a dat curs solicitării de completare a acesteia în termen de 15 zile, aceasta se clasează fiind comunicată soluția de clasare și temeiul legal în baza căruia s-a efectuat clasarea.
Raportarea se clasează și în situația în care, în urma analizei preliminare efectuate, se constată că aceasta nu se încadrează în domeniul de aplicabilitate a prevederilor legale privind protecția avertizorilor în interes public sau în situația în care se constată faptul că persoana care a efectuat raportarea nu are calitatea de avertizor în interes public.
În cazul primirii mai multor raportări cu același obiect, acestea sunt conexate și salariatul desemnat transmite o singură informare.
6. CANALUL EXTERN DE RAPORTARE
Raportarea prin canale externe de raportare poate fi realizată către: